Hilversum,
03
december
2021
|
16:02
Europe/Amsterdam

PODCASTCOLLECTIEF ALICANTE ONDERZOEKT DE SUCCESFORMULE ACHTER TIKTOK-HITS

Wie als popartiest bekend wil worden, kan tegenwoordig niet meer om het social media-platform TikTok heen. Het NPO Radio 1-collectief Alicante onderzocht hoe artiesten te werk gaan om een monsterhit op TikTok te scoren. Hun werkwijze? Het kerstnummer ‘Ik Ben De Kerstboom’ uitbrengen!

In hun zoektocht naar de succesformule voor een TikTok-hit besloot de redactie een eigen kerstnummer te laten produceren: “Met deze aflevering wilden we blootleggen wat er komt kijken wanneer je een nummer met behulp van social media tot een hit wil maken”, vertelt maker Ilan Hoekstra. “Er komt veel meer bij kijken dan dat je op het eerste gezicht denkt.”

Om erachter te komen waar een nummer aan moet voldoen, werd er gesproken met de Talent en Music Manager van MTV, Diederik van Zessen. Hij geeft een uniek inkijkje in de muziekwereld en weet waar artiesten rekening mee moeten houden met het uitbrengen van hun tracks. “Waar twintig jaar geleden vooral heel veel samples werden gebruikt, zijn het nu gekke geluiden en gekke instrumenten. Humor en zelfspot zijn daarnaast ook heel belangrijk. De gekke geluiden of instrumenten kunnen dit extra benadrukken.”

Op muzikaal gebied werd de hulp ingeroepen van producer Onderkoffer. Hij behaalde met zijn nummers grote internationale successen. De track Beast is miljoenen keren beluisterd op Spotify en werd gebruikt in een reclame van het sportmerk Asics. De vocals op het nummer worden verzorgd door La Toya Linger. Haar nummers Fayaman en Like That gingen al eerder viral op TikTok.

De track ‘Ik Ben De Kerstboom’ is het eindresultaat van de aflevering en is inmiddels te beluisteren op Spotify.

De nieuwe Alicante-aflevering is te beluisteren in je favoriete podcastapp en op de website van NPORadio 1.