14
januari
2013
|
10:44
Europe/Amsterdam

NEDERLAND VINDT TIENERZWANGERSCHAP EIGEN SCHULD, DIKKE BULT

BNN-PROGRAMMA VIER HANDEN OP ÉÉN BUIK LAAT ONDERZOEK DOEN NAAR NEDERLANDSE OPINIE OVER TIENERMOEDERS

Volgens het Nederlands publiek zijn tienermoeders zelf verantwoordelijk voor hun daden en moeten zij hiervan ook zelf de lasten dragen. Speciale regelingen zoals zorg, huisvesting en uitkeringen vinden Nederlanders niet nodig. Wel vindt Nederland dat de tienervader een in de wet vastgelegde rol zou moeten krijgen. Dit komt voort uit een onderzoek dat Motivaction uitvoerde in opdracht van BNN voor het tv-programma Vier Handen Op Eén Buik. In dit programma helpen bekende moeders toekomstige tienermoeders tijdens hun zwangerschap, de bevalling en daarna. Deze tienermoeders vallen vaak tussen wal en schip. Vaak staan ze er alleen voor, is de vader niet meer in beeld, hebben ze geen werk en soms zelfs niet eens een goed onderdak. Vier Handen Op Eén Buik is elke dinsdag vanaf 20.25 uur te zien bij BNN op 3.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de Nederlanders denkt dat tieners een baby als een leuke accessoire beschouwen. Of deze aanname klopt? In Vier Handen Op Eén Buik is te zien dat de roze wolk voor sommige tienermoeders steeds grijzer wordt naarmate ze dichter bij het moederschap komen. In de volgende aflevering staat Bridget Maasland tienermoeder Anna bij. Anna is 19 jaar als ze er achter komt dat ze zwanger is van een tweeling. Ze woont in het huis van haar moeder die nooit thuis is en in het buitenland woont. De vader van de kinderen is er ook bijna nooit. Tot overmaat van ramp dreigt ze het huis uit te worden gezet door de woningbouwvereniging. Bekijk hier alvast de promo van deze aflevering.

Op vierhanden.bnn.nl staan introductiefilmpjes en meer informatie over de acht meiden. Daarnaast vind je op de site tijdens de uitzendingen filmpjes over hoe het nu met de tienermoeders gaat. Op de Vier Handen Facebook vind je allerlei tips en trucs van de kijkers.

Motivaction deed in opdracht van BNN een representatief online onderzoek onder 1.025 Nederlanders in de leeftijd 15 – 75 jaar. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 2 januari tot 6 januari 2013.

Als eerste op de hoogte zijn van BNN-nieuws?
Volg @omroepBNN op Twitter.

Voor meer informatie en beeldmateriaal: BNN Communicatie
Marloes van Grotel. tel: 035-6555321, marloes.van.grotel@bnn.nl