10
december
2012
|
07:06
Europe/Amsterdam

DE PUBLIEKE OMROEP DREIGT JONGEREN TE VERWAARLOZEN

SCHRAPPEN VAN SPEERPUNT 'JONGEREN' HISTORISCHE FOUT VOLGENS BNN

BNN maakt zich grote zorgen over het bereik van jongeren door publieke omroepen. Uit interne plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) blijkt dat er serieus wordt nagedacht het speerpunt 'jongeren' te schrapen. In Hilversum gaan ze er vanuit dat jongeren wel meekijken met ouderen. Volgens BNN is dit een enorme misvatting. Sinds de toetreding van BNN in 1998 is bewezen dat een specifieke programmering die aansluit bij de belevingswereld van jongeren noodzakelijk is voor het bereiken van een jong publiek.

BNN-directeur Marc Adriani: 'Als de NPO jongeren uitsluit zijn we terug bij af. De Publieke Omroep wordt dan oud en elitair, waarmee ze zichzelf snoeihard in de vingers snijdt. Jonge mensen van nu zijn de beslissers van later. Wat moeten zij met een publieke omroep die er jarenlang niet voor ze is geweest? Bovendien is het funest voor talentontwikkeling bij radio, tv en internet. BNN is de omroep waar programma's worden gemaakt door jongeren en we hebben bewezen een kweekvijver te zijn van jong talent. Ik wil de Publieke Omroep waarschuwen voor een historische fout.'

Onlangs presenteerde staatssecretaris Dekker (mediazaken) de Mediabegroting 2013. Hierin staat expliciet vermeld dat omroepen meer moeten doen om het bereik van jongeren te verbeteren. De plannen van de NPO om het speerpunt 'jongeren' te schrappen staan daar haaks op. BNN heeft sinds haar toetreding tot het bestel in 1998 de gehele publieke omroep aantoonbaar verjongd en wil niet dat bij de omroepen nu wordt toegegeven aan de vergrijzing van Nederland. De Tweede Kamer vergadert vandaag over de Mediabegroting 2013.


Voor meer informatie: BNN Communicatie
Thijs Verheij, 035-62689113, 06-14276423