Hilversum,
20
juni
2018
|
12:10
Europe/Amsterdam

De Nieuws BV: DENK plande campagne onder PVV-vlag

DENK plande een advertentiecampagne onder PVV-vlag, dat blijkt uit onderzoek van De Nieuws BV. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingscampagne van 2017 trof DENK voorbereidingen om te adverteren als de PVV. Onder campagneleider Farid Azarkan werd een internetadvertentie gefabriceerd in de huisstijl van de PVV met de slogan “Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren”. Deze heeft niet online gestaan, een testversie wel.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 heeft DENK een nepnieuwscampagne voorbereid. Het idee was om te adverteren als de PVV, zonder dat duidelijk werd dat DENK eigenlijk de opdrachtgever was. Een zwart-wit afbeelding van Geert Wilders, met daaronder het PVV-logo en de tekst “Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren” werd ontworpen en klaargezet om online te adverteren. Na overleg met het bestuur van DENK is afgezien van het plan.

Een andere advertentie met gelijke strekking, heeft wel online gestaan. Deze banner met dezelfde slogan werd opgesteld door het marketingbedrijf dat de online-campagne van DENK verzorgde. Volgens de directeur van dat bedrijf heeft hij in overleg met campagneleider Azarkan een onlinetest gedaan, om te achterhalen of de tekst zou worden goedgekeurd door de algoritmes van reclameplatform Google AdWords. Deze advertentie heeft wereldwijd ruim 11.000 views gehad en is ook in Nederland getoond. De advertentie linkte door naar de website van de PVV.

Volgens campagneleider Farid Azarkan is na overleg met het partijbestuur besloten dat de advertentie ‘te ver’ zou gaan. Het idee was volgens hem om ‘te laten zien hoe ver de PVV kon gaan’. Azarkan ontkent op de hoogte te zijn geweest van een online-test. Hij zegt daarom geen enkele verantwoordelijkheid te dragen voor de uitgevoerde online test.

PVV-leider Geert Wilders laat in een reactie weten de plannen van DENK ‘beneden ieder peil’ te vinden.

“Kijk, dat je hard campagne voert tegen elkaar, met stevige posters over elkaar. Dat mag, dan doen wij zelf ook dus dat moet. Maar dat je net doet alsof je een andere partij bent, dat is gewoon valsheid in geschrifte, maar dan met politieke posters.”

Wilders benadrukt wat het gevaar zou zijn geweest als DENK de campagne door had gevoerd:“Stel dat ze dat doorgezet hadden, dan had Nederland gedacht dat dat ons standpunt zou zijn. En dat is natuurlijk alles behalve ons standpunt. Dus het is smerig.”

De Nieuws BV heeft DENK om een reactie op de bevindingen gevraagd. DENK schrijft hierin de “door OptimusAd ontwikkelde banner” in 2017 te hebben gezien. “Echter is er destijds wel direct besloten om daar geen gebruik van te maken. Wij vonden de advertentie niet gepast, wat ons betreft ging het te ver.”

De Nieuws BV wordt iedere werkdag tussen 12.00 en 14.00uur uitgezonden op NPO Radio 1.