Hilversum,
05
september
2018
|
15:52
Europe/Amsterdam

DE BELBUS OP BONAIRE IN NIEUW SEIZOEN KASSA

AMBER KORTZORG STAAT CONSUMENTEN BIJ IN CARIBISCH NEDERLAND

Kassa's Belbus gaat overzees. In het nieuwe seizoen van het BNNVARA-consumentenprogramma reist Amber Kortzorg met de ‘Bon Bini’ Belbus naar Bonaire om geschillen tussen consumenten en bedrijven op te lossen. Omdat consumentenrechten op het eiland niet of nauwelijks bestaan gaat Amber tot het uiterste om benadeelde burgers bij te staan. Zo helpt ze onder anderen een man bij te staan die al zeven jaar op een taxivergunning wacht. In al die tijd laat de lokale overheid niks van zich horen. Ook staat ze de 89-jarige Juffrouw Joy bij, die geen water meer op haar kunuku (Bonairiaanse boerderij) krijgt. Hoe moeten haar gewassen nu groeien? Het nieuwe seizoen van Kassa, gepresenteerd door Brecht van Hulten vanuit een gloednieuwe studio, is vanaf 8 september iedere zaterdag om 19.05 uur te zien bij BNNVARA op NPO 1.

Amber Kortzorg: “Op Bonaire lijkt de uitdrukking ‘de klant is koning’ niet te bestaan. Als consument word je aan je lot overgelaten doordat er geen bescherming is van instanties. Daarbij ben ik geschrokken van de wijze waarop de lokale overheid omgaat met burgers. Van behoorlijk bestuur lijkt geen sprake te zijn. De overheid is in veel gevallen niet transparant, niet communicatief, onbetrouwbaar, onbenaderbaar en soms corrupt. Ook kent het eiland grote armoede. Het lijkt alsof Nederland de urgentie hier concrete maatregelen tegen te nemen, niet inziet. En dat zorgt voor veel teleurstelling en onbegrip onder de bevolking.”

Kassa is hét consumentenprogramma van BNNVARA elke zaterdagavond live met actuele reportages, confrontaties tussen consumenten en bedrijven en handige tests. Kassa geeft niet op als het moeilijk wordt, graaft dieper en legt ingewikkelde zaken eenvoudig uit. Op kassa.bnnvara.nl zijn uitzendingen terug te kijken, de tests terug te vinden en kunnen consumenten met al hun vragen terecht op het forum.